Język Angielski w Wychowaniu Przedszkolnym i Edukacji Wczesnoszkolnej
Cel studiów:
Metodyczne przygotowanie nauczycieli wychowania przedszkolnego i I etapu edukacyjnego (klas I-III szkoły podstawowej) do nauczania języka angielskiego.
Podniesienie kompetencji nauczycieli w zakresie znajomości języka angielskiego oraz wiedzy o krajach anglojęzycznych.
Adresaci:
Studia podyplomowe: „Język angielski w wychowaniu przedszkolnym i zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej” adresowane są do nauczycieli posiadających kwalifikacje do pracy w przedszkolach lub szkołach podstawowych (klasy I-III) oraz znajomość języka angielskiego na poziomie średniozaawansowanym i zainteresowanych zdobyciem kwalifikacji metodycznych do nauczania języka angielskiego na poziomie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej (Young Learners) oraz podniesieniem znajomości języka angielskiego.
Korzyści dla uczestników studiów:
- Zdobycie kwalifikacji metodycznych do prowadzenia zajęć języka angielskiego w przedszkolach oraz w I etapie edukacyjnym (w klasach I-III szkoły podstawowej).
- Podniesienie poziomu znajomości języka angielskiego.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli jeśli dana osoba nie ma ukończonych studiów filologicznych, może uczyć języka angielskiego w przedszkolach i klasach I-III jeżeli spełnia trzy warunki:
- posiada uprawnienia do pracy w przedszkolach lub klasach I-III (czyli np. ukończyła studia licencjackie lub magisterskie w zakresie wychowania przedszkolnego lub edukacji wczesnoszkolnej);
- legitymuje się uznawanym przez MEN certyfikatem potwierdzającym znajomość języka angielskiego na poziomie B2 - np. certyfikat FCE na ocenę A lub B;
- ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacji w zakresie wczesnego nauczania języka angielskiego.
Studia podyplomowe „Język angielski w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej” pozwalają na spełnienie warunku c) rozporządzenia.
Dodatkowo w programie przewidziany jest blok przedmiotów realizowanych w języku angielskim pozwalający na podniesienie poziomu znajomości języka oraz zdobycie wiedzy o krajach anglojęzycznych:
- lektorat języka angielskiego rozwijający cztery sprawności: słuchanie, mówienie, czytanie i pisanie,
- kurs gramatyki opisowej języka angielskiego (przedmiot realizowany w języku angielskim),
- treści cywilizacyjne: święta, obyczaje, tradycje, życie społeczne, sporty, geografia, ustrój obszaru anglojęzycznego (przedmiot realizowany w języku angielskim),
- metodyka nauczania (przedmiot realizowany w języku angielskim).
Ramowy program studiów:
Dydaktyka przedmiotu:
- Nauczanie języka angielskiego jako języka obcego
- Elementy glottodydaktyki: podstawowe zagadnienia organizacji procesu nauczania języka obcego z uwzględnieniem czynnika wieku
- Wybór treści i technik nauczania języka angielskiego: piosenki, gry i zabawy, storytelling, techniki plastyczne etc. i ich zastosowanie w nauczaniu języka angielskiego
- Przegląd dostępnych podręczników i metod do nauczania języka angielskiego dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
Lektorat języka angielskiego:
- LISTENING (ćwiczenie rozumienia ze słuchu)
- SPEAKING (ćwiczenie sprawności mówienia)
- READING (czytanie)
- WRITING (pisanie)
Gramatyka opisowa języka angielskiego:
- Elementy fonetyki
- Elementy morfologii
- Elementy składni
Wiedza o krajach anglojęzycznych:
- Tradycje, święta i obyczaje krajów anglojęzycznych
- Elementy życia społecznego, geografii, literatury, historii etc
- Praktyka
Forma zaliczenia:
- Praca dyplomowa
Czas trwania studiów:
- 3 semestry