Edukacja i Rehabilitacja Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną i Zaburzeniami ze Spektrum Autyzmu

Edukacja i Rehabilitacja Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną i Zaburzeniami ze Spektrum Autyzmu

Cel:

Przygotowanie słuchaczy do pracy z osobami z autyzmem, zespołem Aspergera, niepełnosprawnością intelektualną, zaburzeniami mowy, opóźnieniem rozwoju, zespołem kruchego chromosomu x, poprzez:

  • klasyfikację i diagnozowanie osób ze spektrum autyzmu oraz niepełnosprawnością intelektualną, 
  • właściwe komunikowanie się, dobór metod terapeutycznych, wykorzystywanych w pracy z osobami z autyzmem, zespołem Aspergera, zaburzeniami pokrewnymi oraz niepełnosprawnością intelektualną,
  • stymulację zmysłów i integrację sensoryczną u osób ze spektrum autyzmu,
  • zwiększenie kompetencji nauczycieli w zakresie pracy z osobami ze spektrum autyzmu oraz niepełnosprawnością intelektualną.

Celem studiów jest wyposażenie słuchaczy w wiedzę umożliwiającą racjonalne programowanie i podejmowanie oddziaływań rewalidacyjnych w stosunku do osób ze spektrum autyzmu oraz z niepełnosprawnością intelektualną.

Adresaci:

Nauczyciele oraz inne osoby zainteresowane tematem, chcące uzyskać wiedzę i kwalifikacje niezbędne do pracy z dziećmi i młodzieżą upośledzoną umysłowo w domach, szkołach i innych placówkach oświatowo - wychowawczych.

Uzyskiwane uprawnienia:

Słuchacz studiów podyplomowych uzyskuje kwalifikacje do pracy z dziećmi i młodzieżą z autyzmem, zespołem Aspergera, niepełnosprawnością intelektualną, zaburzeniami mowy, opóźnieniem rozwoju, zespołem kruchego chromosomu x, konieczne do realizacji programów edukacyjno-terapeutycznych oraz prowadzenia zajęć z wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i młodzieży.  Każdy ze słuchaczy otrzyma dwa dyplomy z oligofrenopedagogiki oraz autyzmu.

Ramowy program:

MODUŁ  I. PRZYGOTOWANIE PSYCHOLOGICZNE I PEDAGOGICZNE SPECJALNE - 150 godz. dydaktycznych

  • Psychologia rozwojowa z elementami psychologii klinicznej
  • Podstawy pedagogiki specjalnej
  • Pedagogika osób z niepełnosprawnością intelektualną
  • Zaburzenia ze spektrum autyzmu – podstawy teoretyczne (przyczyny, specyfika rozwojowa)
  • Specyfika pracy z osobami z niepełnosprawnością sprzężoną  (Wybrane obszary pracy z osobami z niepełnosprawnością sprzężoną, m.in. niepełnosprawność intelektualna/choroby psychiczne, niepełnosprawność intelektualna/n.ruchowa, niepełnosprawność intelektualna/choroba psychiczna/uzależnienie – praca z osobami z tzw. podwójną diagnozą)
  • Diagnoza pedagogiczna i psychologiczna
  • Wczesne wspomaganie rozwoju
  • Wybrane metody pracy z uczniem ze SPE (z uwzględnieniem specyfiki zaburzeń i niepełnosprawności tego kierunku studiów)
  • Współpraca z rodzicami i środowiskiem lokalnym (w treściach programu koniecznie należy poruszyć również obszar współpracy: rodzice/szkoła/poradnia pp)
  • Wybrane zagadnienia z prawa oświatowego (ścieżki kształcenia uczniów ze SPE, wymogi stawiane szkołom dla uczniów ze SPE)
  • Dydaktyka specjalna

MODUŁ II. EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ - 95 godz. dydaktycznych

  • Metodyka nauczania i wychowania osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
  • Metodyka nauczania  i wychowania osób niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim
  • Komunikacja wspomagająca i alternatywna
  • Elementy metody Integracji sensorycznej
  • Konstruowanie Indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET)
  • Praca z dorosłymi osobami z niepełnosprawnością intelektualną

MODUŁ III. EDUKACJA I TERAPIA OSÓB Z ZABURZENIAMI ZE SPEKTRUM AUTYZMU - 95 godz. dydaktycznych

  • Diagnoza i ocena funkcjonowania osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
  • Metody terapii osób z autystycznego spektrum zaburzeń
  • Elementy metody Integracji sensorycznej w pracy z osobami z autystycznego spektrum zaburzeń
  • Edukacja i terapia dzieci i młodzieży (trudności szkolne, kompetencje nauczyciela)
  • Konstruowanie Indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET)
  • Praca z dorosłą osobą z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
  • Metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej z osobami z autystycznego spektrum zaburzeń
  • Analiza i terapia zachowań trudnych

SEMINARIUM DYPLOMOWE

PRAKTYKA ZAWODOWA

Forma zaliczenia:
  • Test z wybranych zagadnień programowych
  • Praca dyplomowa
Czas trwania:
  • ​3 semestry
  • Ilość godzin: 590h, w tym 240h praktyk
Aktualności

KONTAKT

Regionalny Ośrodek Edukacyjny WSG w Zgorzelcu
tel. 609-528-727
e-mail: zgorzelec@byd.pl

Siedziba ROE:
ul. Powstańców Śląskich 1
Zgorzelec 59-900

Newsletter

Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze informacje

PARTNERZY WSPÓLNIE TWORZYMY JAKOŚĆ

  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • BZWBK
  • PIT
  • Sunrise System
  • Starostwo Powiatowe w Zgorzelcu
  • Inter Club Femina
  • Bogatyńskie Stowarzyszenie Diabetyków Insulinka
  • Miejski Dom Kultury w Zgorzelcu
© 2019 Wyższa Szkoła Gospodarki